Perhatian





Wednesday, November 12, 2008

Aidiladha kian hampir

Salam. About a month we will meet the AidilAdha. Another big day for muslim to celebrate. Celebrate only to ALLAH SubhanahuWaTaala.

" Hikmah dan faedah Haji serta Umrah
Firman ALLAH Taala
"supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka, serta memperingati dan menyebut nama ALLAH, pada hari-hari tertentu, kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak ( untuk dijadikan jorban ); dengan yang demikian makanlah kamu dari ( daging ) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang-orang yang susah, yang fakir miskin." (Al-Haj: ayat 20)

Hikmah dan faedah:
1. Perhimpunan orang-orang Islam.
2. Menghidupkan hakikat persaudaraan Islam dan menzahirkannya di alam realiti.
3. Mengikat seluruh umat Islam dari seluruh dunia dengan Makkah al-Mukarramah.
4. Menjadi salah satu lambang persamaan sesama muslim.
5. Haji merupakan sebesar-besar peringatan yang mengingatkan muslimin kepada keadaan bapa-bapa mereka dan keadaan para Nabi dan Rasul yang terdahulu.
6. Manfaat tambahan kepada semuaini ialah rezeki yang diperolehi oleh orang-orang fakir.
7. Tarbiah bagi jasad untuk hidup dalam keadaan susah, memikul keperitan dan sabar terhadap perkara yang tidak disukai. Mentarbiah akhlak untuk merendah diri, bertolak ansur dan saling memaafkan. Mentarbiah jiwa untuk berkorban, berusaha, bersedekah dan berbuat baik. Mentarbiah perasaan supaya berada dalam keadaan suci."

p/s: article was taken from "Kitab Fikah Mazhab Syafie, jilid 2, writen by Dr. Mustofa AL-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho and Ali Asy-Syarbaji , page 475-479"

No comments: